Civilisationens röst har tystnat

Foto: TT

Nu orkar jag inte vara tyst längre. Frågan vi behöver ställa oss i dag är: Ska jag ta vara på min broder? I stället vänder nu politikerna ryggen till, vevar ut taggtråden, inför gränskontroller. Det är för tyst, alldeles för tyst, om de värden som är civilisationens.

Alla minns vi väl 1990-talets och det tidiga 2000-talets debatter om djurtransporter. Djur får inte fraktas långa avstånd och under vilka premisser som helst över vår kontinent. Det är fastlagt.

Nu forslas barn i livsfarliga gummibåtar. Karavaner av människor går eller stapplar fram över den europeiska kontinenten. Taggtrådsstängsel rullas ut runt nationsgränser. Och svenska politiska partiledningar hänger sig åt racet att vara först i tv med att presentera hur medmänniskor ska motas bort, stoppas och skickas tillbaka. Till vad? Det berättar ingen. Det finns inte med bland punkterna på pressmeddelandet.

Världens viktigaste fråga – den är flera tusen år gammal –formulerades av Kain: Ska jag ta vara på min broder? Han hade då redan slagit ihjäl sin broder Abel, så frågan var på sitt sätt helt onödig. Men det är frågan vi behöver ställa oss i dag: Ska jag ta vara på min broder?

I stället vänder nu politikerna ryggen till, vevar ut taggtråden, inför gränskontroller.

Klicka här för att läsa resten.

Källa: Dn

Kommentera

