Vad gjorde Kaplan i en svensk regering?

Mehmet Kaplan (MP) har lämnat sitt uppdrag i regeringen efter den senaste tidens avslöjanden.
Negar Josephi tycker att det var helt rätt beslut.

En natt stormade de vår lägenhet när vi barn låg och sov. De gick igenom alla rum. Jag hörde min att min mor var förtvivlad. De kom in i mitt och min brors sovrum och riktade sina vapen mot oss.
Det här minnet, från Iran 1982, brukar komma tillbaka när jag ser Mehmet Kaplan i medier. Vad gör den här människan i en svensk regering?
Vi har haft en minister som är antirasist och demokrat på jobbet men som umgås med islamister, antisemiter och fascister när han får lov att vara sig själv. ”Nej, jag känner Mehmet som en stark demokrat, antirasist och feminist”, sa Miljöpartiets språkrör Gustav Fridolin till Expressen (14/4). Att den rödgröna regeringen har utsett någon som Kaplan till minister säger något om dess syn på vad antirasism är. Kaplan är inte den enda jag saknar förtroende för i regeringen.

LÄS MER: Miljöpartiet blev inte som alla andra
LÄS MER: Mehmet Kaplan: Jag lämnar inte mina värderingar

Kanske kommer jag att sova lite bättre om nätterna nu. Sannolikt är jag inte ensam om det.

 

Kommentera

