Gunilla Persson anmäler äldreboende

Bildresultat för gunilla persson

Norrköpingstidningar Gunilla Persson, känd från tv-programmet Svenska Hollywoodfruar, har anmält Granen i Norrköping till IVO. Hon anklagar bland annat äldreboendet för vanvård.

I juni tidigare i sommar var Gunilla Persson, 57, i Norrköping och besökte sin 87-åriga demenssjuka moster på äldreboendet Granen.

– Jag blev dödschockad när jag fick se henne. Jag tog med henne till sjukhuset för att få intensivvård – så uttorkad var hon, säger Gunilla Persson.

Hennes moster ska ha blivit vanvårdad enligt tv-profilen och varken personalen på vårdboendet eller läkare har enligt henne gett mostern rätt vård eller mediciner. Gunilla Persson har nu anmält Granen till Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Det var i början av juli som hennes moster gick bort.

– Jag gråter jämt och kan ibland bara börja hysteriskt skrikgråta. Jag önskar att jag hade fått reda på det här tidigare. Då hade jag räddat henne, tagit med henne till Los Angeles. Men det hade blivit svårt, hon hade inget pass till exempel.

Gunilla Persson är stark kritisk till vården av demenssjuka i Sverige och säger att hon hoppas kunna förbättra den, bland annat genom att figurera i media.

– Jag kommer att gå upp på hustaken, ingen ska behöva dö innan deras tid är kommen. Det är många som har skrivit till mig på Facebook och Instagram med likande historier. Det är som att vi bara vill bli av med våra gamla, säger hon.

På Granen känner man till anmälan, men vill inte säga någonting om anklagelserna innan det hela har utretts.

– Jag kan inte uttala mig om enskilda fall. Vi alltid tar anmälningar på största allvar. Generellt sett, oavsett om det rör sig om IVO eller andra anmälningar, utreder vi alltid. Det finns alltid skäl att förbättra, säger Mattias Andersson, som är enhetschef på Granen och ersätter den ordinarie chefen under dennes semester.

Källa: Norrköpingstidningar

Kommentera

Klokegård - En inspirerande föreläsare bloggar!

Sveriges första Rockstjärna som varken sjunger eller spelar inspirerar till livsglädje!

Röd Press

Radikalt ungdomsmagasin

Lenas blog

Inget är omöjligt !

Astrids miljö- och samhällsblogg

Vad du inte vet men borde veta om myndigheter

Asylkaos

Politiker och media förstör vårt land. Nu försvarar vi oss. (Alla texter och bilder är fria att sprida vidare.)

kyrksyster

Kamp och glädje - så är livet.

Welcome To Nicki © 2017

Just Another WordPress.com site..

kaos nya lya

JUNCTA VALENTA (Förenade Krafter Ger Styrka), FELIX QUI POTUIT RERUM COGNOSCERE CAUSAS (Lycklig den som inser tillståndens orsaker)

Björn Alvebrand

STYRBORD ELLER BABORD? VALET ÄR DITT.

DET GODA SAMHÄLLET

HÄR SKAPAS SAMTIDENS SJÄLVFÖRSTÅELSE

iamthat.me

En sida om att nå den du är, som du kom för att vara

WTF?

100 möjligheter istället för hen!

