Daily Archives: 2017-08-01

Riksdagsvalet 2018

https://y.cdn-expressen.se/images/9c/a1/9ca184c4ab1f4fb6b219fd751ccfa486/16x9/

Richard Herrey har en gedigen bakgrund i underhållningsbranschen.
Foto:THOMAS ENGSTRÖM/THOMAS ENGSTRÖM EXPRESSEN

Artisten och radioprofilen Richard Herrey, 52, blir politiker.
Nästa år kandiderar han till riksdagen för Moderaterna, kan Expressen nu berätta.
– Tanken har funnits i flera år, men det är först nu jag har bestämt mig, säger han.
I sin första stora intervju som riksdagskandidat berömmer han bland andra SD-ledaren Jimmie Åkesson – och sågar statsminister Stefan Löfven.

”Hoppas få vara med och påverka”
Nu är det dags för en ny karriär – som politiker.
– Jag har följt politiken i många år och har sett så många kortsiktiga och ogenomtänkta beslut tas de senaste åren. Nu hoppas jag få vara med och påverka, säger han.
Uppgörelsen mellan allianspartierna och regeringen i december 2014, den så kallade ”Decemberöverenskommelsen”, var ett stort misstag, hävdar han.
– Det var fel på alla möjliga sätt. Jag vill inte vara med om att något sådant händer igen.
Enligt Herrey banade ”DÖ” ny väg för Sverigedemokraterna.
– Absolut, på alla sätt och vis. De partiledare som kom överens om ”DÖ” såg inte helheten. Det var ju omöjligt från start att det här skulle kunna hålla.

RICHARD HERREY OM PARTILEDARNA 
Anna Kinberg Batra (M): 
– Hon är en otroligt kompetent person som har en stor uppgift i dag. Men hon är kanske inte den mest karismatiska partiledaren.
Jimmie Åkesson (SD): 
– Det går inte att ta ifrån honom att han är en bra partiledare för sitt parti. Han har tagit partiet som många har skytt som pesten till ett läge där var femte svensk sympatiserar med dem. Han framstår som en väldigt trevlig människa i rutan, men jag känner honom inte.

Klicka här för att läsa resten av artikeln.
Även en artikel i aftonbladet ang Richard Herrey och riksdagsvalet.
Källa: Expressen.

